Eva is als beleidsadviseur zorgfraude werkzaam bij gemeente Apeldoorn. “Ik houd me zowel met beleidsmatige vraagstukken als procesmatige regie bezig, waarbij mijn werk zich op het snijvlak van zorg en veiligheid bevindt. Het is mijn rol om de verbinding tussen deze twee domeinen te leggen. Atlas helpt ons daarbij enorm.”
Atlas: Van signaal tot actie
Het traject met Atlas werd geleid door Jelle Tijhuis, projectleider implementatie bij gemeente Apeldoorn, die ervoor zorgde dat het systeem volledig werd geïntegreerd in de werkwijze van de gemeente. Eva licht toe: “We hadden een systeem nodig dat het volledige proces kon ondersteunen, van signaal tot actie. Atlas maakt dat mogelijk. Het verbindt de dossiers van zorg en veiligheid op een veilige manier, zodat informatie efficiënt en met inachtneming van de privacy gedeeld kan worden.”
Gebruiksvriendelijk en veilig
Eva is blij met de gebruiksvriendelijkheid van Atlas. “Het is een heel overzichtelijk systeem,” zegt ze. “We kunnen nu nog beter samenwerken en tegelijkertijd de privacy goed waarborgen. Vroeger werkten we met beveiligde mappen, maar die waren lastig te delen.” Met Atlas is dat probleem opgelost. “Het systeem is flexibel in te richten, waardoor het goed aansluit op onze werkprocessen.”
Zorg en veiligheid verbonden
Een van de grote voordelen van Atlas is de mogelijkheid om domeinoverstijgend te werken. “Bij signalen doen we eerst onderzoek binnen het zorgdomein. Als er een link met veiligheidsproblematiek naar voren komt, kunnen we die informatie gemakkelijk binnen het systeem overdragen aan het veiligheidsdomein. Daar wordt dan verder onderzoek gedaan, bijvoorbeeld samen met de integrale partners.” Dit proces wordt natuurlijk zorgvuldig beheerd, waarbij alleen de benodigde informatie beschikbaar wordt gesteld aan de juiste personen.
Samenwerking met partners
Naast samenwerking tussen verschillende afdelingen werkt gemeente Apeldoorn ook samen met externe partners zoals de politie en het RIEC Oost Nederland. “Afhankelijk van het dossier bepalen we wie toegang krijgt tot welke informatie,” legt Eva uit. “Atlas biedt ons de mogelijkheid om deze samenwerking met informatie goed te organiseren en te beveiligen.”
Een systeem met potentie
Eva ziet ook mogelijkheden om Atlas uit te breiden naar andere domeinen binnen de gemeente. “Het systeem is zo flexibel dat het breed inzetbaar is. Er zijn vast mogelijkheden om ook andere domeinen en meldprocessen aan te sluiten.”
Een vlotte samenwerking met Pantyr
Behalve over het systeem is Eva ook enthousiast over de samenwerking met Pantyr. “Ze reageren snel en adequaat, vaak dezelfde dag nog. De inrichting en testfase zijn goed verlopen en we hebben onze werkprocessen in een paar sessies kunnen finetunen.” Het systeem wordt inmiddels door 29 gebruikers binnen het zorgdomein in de gemeente gebruikt en hoewel sommige gebruikers nog moeten wennen aan deze nieuwe werkwijze, is de algehele ervaring positief. “Het is echt een zachte landing geweest.”
Met Atlas heeft gemeente Apeldoorn een systeem in handen dat zowel zorg als veiligheid op een efficiënte en veilige manier verbindt. Eva sluit af: “We zijn heel tevreden. Het biedt ons de mogelijkheid om onze informatiepositie te versterken, wat essentieel is voor ons werk.”
Wil je graag meer weten over de werkwijze van Atlas en hoe ons systeem ook in jouw gemeente domeinoverstijgend kan werken? Joey van Haasen vertelt je er graag meer over. Je kunt hem bereiken via joey@pantyr.nl of bel 06 5240 7152.
Zou je graag de ervaringen van gemeente Apeldoorn willen bespreken? Dat kan. Neem contact op met Joey via joey@pantyr.nl , zodat hij jullie met elkaar in contact kan brengen.