Informatiegestuurd werken
Na 29 jaar in verschillende functies bij de politie gewerkt te hebben, was het voor Marcel Mooij tijd voor een andere richting. “Ik solliciteerde bij gemeente Apeldoorn, waar ik als adviseur ondermijning aan de slag ging. Al snel werd ik gevraagd om de informatiehuishouding binnen het team Veiligheid verder te verbeteren. Met mijn ervaring vanuit de politiewereld begon ik te kijken naar manieren om ons informatiegestuurd werken te bevorderen. Wat we in ieder geval nodig hadden, was een systeem waarin we al onze informatie konden vastleggen en die tegelijkertijd privacy-proof was.”
De keuze voor Atlas
“We hebben verschillende systemen verkend en bekeken, maar Pantyr en hun Atlas-systeem sprongen eruit”, aldus Marcel. Wat vooral aantrok was de flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid van het systeem. “We kregen van andere gemeenten, waaronder Capelle aan den IJssel, veel positieve feedback over Pantyr. Niet alleen over de software, maar ook over hoe ze luisteren naar hun klanten. Dat heeft ons veel vertrouwen in onze keuze gegeven.”
De implementatie van Atlas verliep verrassend snel. “Binnen anderhalf tot twee uur stond de basis van het proces. Daarna hebben we een paar trainingen gegeven en op 12 augustus waren we live.” De manier waarop het systeem is opgebouwd, heeft een grote bijdrage geleverd aan een snelle implementatie, maar ook het snelle schakelen en de korte lijntjes met Pantyr maken een groot verschil. “Het is fijn om te weten dat je altijd direct contact kunt opnemen met mensen als Joey en Sander van Pantyr, en dat ze snel reageren.”
Gebruiksvriendelijkheid op de voorgrond
Een belangrijk aspect van Atlas is de gebruiksvriendelijkheid. “Als je met data- en informatiegedreven werken aan de slag gaat, moet het systeem toegankelijk zijn voor iedereen,” legt Marcel uit. “Het moet simpel en overzichtelijk zijn, want dat draagt bij aan het daadwerkelijke gebruik van een systeem.”
Een goed voorbeeld van die gebruiksvriendelijkheid is hoe Atlas taken, mededelingen en signalen stroomlijnt. “Voorheen werkten we vooral in mappen en hadden we minder overzicht en samenhang. Nu is alles gestroomlijnd en overzichtelijk in Atlas. De oude gele mapjes verdwijnen langzaam.” Atlas zorgt ervoor dat iedereen, van beleidsadviseur tot handhaver, eenvoudig kan werken met de juiste informatie, zonder zich zorgen te maken over de complexiteit van een systeem.
Domeinoverstijgend werken met Atlas
Wat Atlas bijzonder maakt, is dat het domeinoverstijgend werken mogelijk maakt. Gemeente Apeldoorn gebruikt het systeem niet alleen voor het veiligheidsdomein, maar ook voor zorg. “We hebben al een paar cases gehad waarbij informatie van het ene domein naar het andere moest,” zegt Marcel. “Dankzij Atlas gaat dat nu soepel en veilig. Onder andere door de nodige restricties en criteria die je in het systeem kunt verwerken om de privacy en complete vastlegging te waarborgen.”
Atlas maakt het mogelijk om processen, zoals het omgaan met signalen en interventies, binnen één tool te beheren. “Van signaal tot interventie, alles zit erin. Dit geldt niet alleen voor ondermijning, maar voor alles wat ons team Veiligheid aangaat. En voor andere domeinen, zoals in ons geval ook het zorgdomein”, vertelt Marcel.
Samenwerking met Pantyr
Marcel ervaart de samenwerking tussen Apeldoorn en Pantyr zeer positief. “Wat ik fijn vind, is dat Pantyr echt luistert naar de klant. Ze reageren snel, denken mee en passen het systeem aan op basis van onze feedback.” Niet alleen door de directe lijntjes, maar ook door de klankbordgroep wordt dit duidelijk. “Je merkt echt dat ze samenwerken met de klant om het product nog beter te maken”, voegt Marcel toe.
Een systeem met potentie
Marcel ziet ook kansen om Atlas verder uit te breiden binnen en buiten de gemeente. “We hebben gekeken naar wie onze partners zijn en wanneer ze kunnen meekijken in dossiers. We voegen bijvoorbeeld ook externe partners zoals de politie toe. Zij kunnen op termijn signalen inbrengen, terwijl wij de controle houden over wie toegang krijgt tot welke informatie.”
Dankzij Atlas is de informatiehuishouding binnen de gemeente Apeldoorn een stuk efficiënter en veiliger geworden. Marcel sluit af met een positieve blik op de toekomst: “Atlas biedt ons een solide basis waarmee we stappen kunnen zetten in de wereld van informatiegestuurd werken. Het systeem groeit mee met onze behoeften en zorgt ervoor dat onze medewerkers worden meegenomen in deze nieuwe manier van werken.”
Voor andere gemeenten die op zoek zijn naar een vergelijkbaar systeem, heeft Marcel dan ook één duidelijke boodschap: “Ik zou Atlas zeker aanraden.”
Benieuwd hoe Atlas binnen jouw gemeente ingezet kan worden? Neem dan contact op met Joey van Haasen via joey@pantyr.nl of bel 06 5240 7152
Wil je graag direct met gemeente Apeldoorn in contact komen om hun ervaringen te bespreken en van gedachten te wisselen? Neem ook dan contact op met Joey van Haasen via joey@pantyr.nl. Hij zal jullie met elkaar verbinden.